Beskrivelse
Show/Hide
Opgaven med at fremfinde og udarbejde liste til domstolsstyrelsen er en kommunal opgave. Den løses én gang hver fjerde år, og kadencen følger af kommunalvalget, så en nyvalgt kommunalbestyrelse nedsætter et grundlisteudvalg, der skal sikre, at listen er repræsentativ og alsidig i sin sammensætning og afspejle kommunens demografi på variablerne alder, køn, etnicitet og uddannelsesmæssig baggrund.
Tidligere år har partiforeninger i stort omfang været leverandører af kandidater. De kunne på baggrund af deres kendskab til partiforeningerne stå inde for at de var egnede. Med partiforeningernes dalende medlemstal er partierne ikke længere de væsentligste leverandører til listen.
I forbindelse med udarbejdelsen af lister til aflevering 1. april 2023 er det i langt overvejende grad borgere selv, der henvender sig og søger optagelse på grundlisten ved hjælp af et ansøgningsskema på kommunernes hjemmeside.

Behandling af personoplysninger
Se kap 4 i vejledningen for uddybning af behandling af personoplysninger. Det er landsretten og ikke kommunen, som kontrollerer om ansøgernes straffeattest.
ND 155 Vejledning/KL/blanketredaktionen/Hent ND 155 ND 155 Vejledning/KL/blanketredaktionen/Hent ND 155 Skriv til borgere Accept/afslag/Borger/Brev til borger Skriv til borgere Accept/afslag/Borger/Brev til borger ND 155/KL/blanketredaktionen/Hent ND 155 ND 155/KL/blanketredaktionen/Hent ND 155 Brev til kommunerne/Landsretten/Modtag brev fra Landsretten Brev til kommunerne/Landsretten/Modtag brev fra Landsretten 30.10.15 - Domstole - sub afholdelse af workshop grundlister Skal indeholde link til vejledning til regneark ND 155 Bek om grundlister § 5, stk 2 Alle medlemmer af grundlisteudvalget skal underskrive grundlisten. Er grundlisten repræsentativ for kommunen? Er borger egnet til optagelse på grundlisten? BEk om grundlister § 2-4 Vej om udarbejdelse af grundlister kap 2 Vej om udarbejdelse af grundlister kap 3 Retsplejeloven §§ 69-70 Udtræk nøgletal fra listen til intern afrapportering.
Opslag i Det centrale personregister (CPR) kan bruges til at verificere, om borgeren bor i kommuneN.
Se beslutningmodellerne for betingelser for:
Om 'Er grundlisten repræsentativ for kommunen?' og
'Er borger egnet til optagelse på grundlisten?' Grundlisten som blev sendt til Landsretten sidste gang, revideres med henblik på:
Om borgeren stadig bor i kommunen
Om borgeren stadig opfylder alderskrav
Om borgeren er afgået ved døden Databeskyttelsesforordningen artikel 9, stk 2, litra f Databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk 1 litra c og e Hvordan data overføres afhænger af leverandør. Databeskyttelsesforordningen artikel 9, stk 2, litra f Databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk 1 litra c og e Databeskyttelsesloven § 11, stk 1 Bek om grundlister § 4, stk 2 Muligheder:
l	Partilister  (D'Honske metode)
l	Tage udgangspunkt i sidste periodes list
l	Åben rekruttering
l	Kombination af ovenstående Kommunen modtager brev fra hhv. Østre eller Vestre Landsret afhængig af tilhørsforhold. Bek om grundlister § 2 Retsplejeloven § 72 Ved konstituering nedsættes et grundlisteudvalg med min. 5 medlemmer. 
Udvalget sidder i hele kommunalbestyrelsens valgperiode. Bek om grundlister § 5a Bek om grundlister § 5, stk 3 Vej om udarbejdelse af grundlister kap 2
30.10.15 - Domstole - Nævninge og domsmænd grundliste_intern